Sunday, September 28, 2014

Pengenalan :: Apa Itu ARCA ??

Menurut buku hasil penulisan Ocvirk, Stinson,Wigg, Bone dan Cayton yang berjudul
ART FUNDAMENTALS Theory and Practise,


Definisi arca mempunyai makna yang berbeza-beza dengan meliputi pelbagai aspek pelaksanaan sejarah. Perkataan arca ini berasal daripada kata kerja ukiran Latin, yang merujuk kepada proses ukiran, memotong, atau membuat ukiran.
Definisi Orang Yunani purba' arca juga termasuk dalam pembuatan pemodelan bahan-bahan tersebut yang mudah dibentuk seperti tanah liat atau lilin untuk menghasilkan angka dalam melegakan (dengan kedalaman yang cetek) atau pada pusingan (berdiri sendiri-freestanding). Dengan bahan-bahan ini, orang-orang Yunani membangunkan standard yang ideal bagi bahagian indah untuk bentuk manusia yang diukir.




Polyclitus of Argos, Doryphoros (Roman copy), 450-440b.c.e. Marble, 6ft 11in (212cm) high.

 Pengukir kontemporari tidak lagi terhad kepada ukiran dan pemodelan kerana bahan-bahan yang banyak dan teknik baru yang telah membawa kepada ungkapan individu yang lebih besar dan kebebasan seni.
Mereka kini menggabungkan semua jenis bahan dan meneroka hubungan spatial lebih terbuka.


Joan Livingstone, Seeped, 1997-2000.Felt, stain, resin, pigment, and steel, 112 x 36 x 96in (284.5 x 91.4 x243.8cm)

Pengukir mengimpal , bolt , rivet , gam, menenun , menjahit, tukul , dan setem bahan pelbagai keluli seperti, plastik , kayu, dan kain. Banyak imej yang mencabar sempadan antara media, seperti dalam kes himpunan, di mana garisan antara seni dua dan seni tiga dimensi disilangkan. Perkara ini dapat digambarkan pada contoh arca berikut.




Robert Rauschenberg, Canyon, 1959. Combine painting: oil, pencil, paper, fabric, metal, cardboard box, printed reproductions, photograph, wood, and objects on canvas, with a bald eagle, cord, and pillow, 81 3/4 x 70 in (207.65 x 177.8 cm).

Walaupun pada dasarnya pelbagai takrifan yang mampu dinyatakan, di sini , seni arca boleh dinyatakan sebagai salah satu seni halus yang mempunyai ciri-ciri 2 dimensi dan 3 dimensi yang mempunyai nilai estetik tinggi yang mempunyai dan berupaya menyampaikan maksud (tersirat dan tersurat) tertentu kepada audiens. 



No comments:

Post a Comment