Perkembangan seni lukis moden telah meluaskan pengertian dan peranan seni arca, lantas melahirkan kemungkinan-kemungkinan baru dalam pengolahan bentuk dan isinya. Arca dihayati sebagai sesuatu cabang kesenian yang berkaitan dengan engkajian bentuk-bentuk tiga dimensi serta berpaut kepada unsur-unsur formalistik seni seperti ruang, jalinan, warna struktur dan rupa.
Unsur-unsur formalistik ini mendukungi isi-isi tertentu yang berkisarkan kepada persoalan kebudayaan, kesenian, dan tidak kurang juga tentang nilai-niali keagamaan yang dimasukkan. Namun pada hakikatnya, pengertian seni arca menjadi lebih luas dan tidak terkongkong seperti zaman sebelumnya.
Keluasan pengertian seni arca serta sifat seni lukis moden yang menggalakkan penerokaan media telah berjaya melahirkan pelbagai bentuk arca atas dorongan dan keinginan gerak rasa pelukis serta faktor-faktor persekitaran.
Seni arca mula berkembang di Malaysia pada sekitar tahun 1960-an, tetapi cuma sebagai seni sampingan atau kegiatan pinggiran kepada seni catan. Kebanyakkan daripada pelukis yang menghasilkan arca merupakan para seniman catan seperti Anthony Lau dan juga Zulkifli Yusoff.
PENGARCA MALAYSIA
... ... ... ... ... ...
Ramdan Abdullah
Antara karya beliau ialah ::
"UNITY IN DIVERSITY"- 2012
213cm(h) x 182cm(w) x 213cm (l) - Stainless Steel
"Destructed Orb"- 2012
100cm(h) x 57cm(w) x 50cm (l) - Aluminium & Mild Steel
... ... ... ... ... ...
"Siri Pohon i & ii"- 2006
Variable Dimensions - Clay & Oxides
"Siri Rimbun ii"- 2006
Variable Dimensions - Clay & Oxides
... ... ... ... ... ...
"Rukun Negara 2"- 2013
"Bujang Berani"- 1991
55cm x 100cm x 100cm - Logam dan P.o.p (Pluster of Paris)
"Lang Kacang"- 1991
141cm x 104cm x 120cm - Media Campuran (Pluster of Paris)
"Tangisan Ambon"- 2008
56cm x 70cm x 80cm - Forged, Fabricated & Painted Steel
"Api, Bayangan Kemenyan 6"- 1998
43cm x 88cm - Metal
"About Life"- 2011
244.5ft x 62ft, 108ft x 62 ft - Brown Paper Bag, Water-Based @oil Based Media
"Sarawak - Aku Lihat Warisan yang Hilang": Documentataion VI" - 1989
308cm x 556cm - Mix Media
Unsur-unsur formalistik ini mendukungi isi-isi tertentu yang berkisarkan kepada persoalan kebudayaan, kesenian, dan tidak kurang juga tentang nilai-niali keagamaan yang dimasukkan. Namun pada hakikatnya, pengertian seni arca menjadi lebih luas dan tidak terkongkong seperti zaman sebelumnya.
Keluasan pengertian seni arca serta sifat seni lukis moden yang menggalakkan penerokaan media telah berjaya melahirkan pelbagai bentuk arca atas dorongan dan keinginan gerak rasa pelukis serta faktor-faktor persekitaran.
Seni arca mula berkembang di Malaysia pada sekitar tahun 1960-an, tetapi cuma sebagai seni sampingan atau kegiatan pinggiran kepada seni catan. Kebanyakkan daripada pelukis yang menghasilkan arca merupakan para seniman catan seperti Anthony Lau dan juga Zulkifli Yusoff.
PENGARCA MALAYSIA
Anthony Lau
Beliau dilahirkan pada tahun 1933 di Johor Bahru, dan menerima pendidikan Seni di Brighton College of Art, Sussex, England pada tahun 1957 dan Indiana University di Bloomingtoon, Amerika Syarikat pada tahun 1968. Beliau berjaya mempengaruhi pelukis-pelukismuda dan guru-guru seni lukis pada lewat tahun 1950-an dengan konsep-konsep yang terbaru.
Sumbangan utama beliau kepada kegitan seni ialah dalam bidang seni arca.
Beliau merupakan seorang daripada ahli Friday Art Group seangkatan dengan Syed Ahmad Jamal dan juga Jolly Koh. Beliau adalah antara daripada seseorang yang mempunyai sikap yang kukuh terhadap bahan dan ciri konvensional dalam suatu seni arca yang dihasilkan beliau.
Antara karya yang menjadi tatapan masyarakat sehingga kini :
"RIMBA"-1967
Arca Besi betemakan Rimba - Peniruan Alam.
Gaya
Serpihan batang besi pelbagai ukuran mencetuskan imej rimba yang tandus. Susunan batang besi yang tinggi rendah, jrang dan padat, menimbulkan kesan tembus cahaya, serta timbulan garis yang berbeza-beza.
Nilai
Menunjukkan keindahan alam, peka terhadap ciri-ciri perhubungan antara dahan, batang, dan ranting tumbuhan telah berupaya menonjolkan mesej kepentingan bagi memelihara alam sekitar.
"HASIL LAUT"
Arca logam bentuk imejan konkrit hasil laut yang mempunyai sifat-saifat deskriptif.
Nilai
Beliau dilahirkan pada tahun 1933 di Johor Bahru, dan menerima pendidikan Seni di Brighton College of Art, Sussex, England pada tahun 1957 dan Indiana University di Bloomingtoon, Amerika Syarikat pada tahun 1968. Beliau berjaya mempengaruhi pelukis-pelukismuda dan guru-guru seni lukis pada lewat tahun 1950-an dengan konsep-konsep yang terbaru.
Sumbangan utama beliau kepada kegitan seni ialah dalam bidang seni arca.
Beliau merupakan seorang daripada ahli Friday Art Group seangkatan dengan Syed Ahmad Jamal dan juga Jolly Koh. Beliau adalah antara daripada seseorang yang mempunyai sikap yang kukuh terhadap bahan dan ciri konvensional dalam suatu seni arca yang dihasilkan beliau.
Antara karya yang menjadi tatapan masyarakat sehingga kini :
Arca Besi betemakan Rimba - Peniruan Alam.
Serpihan batang besi pelbagai ukuran mencetuskan imej rimba yang tandus. Susunan batang besi yang tinggi rendah, jrang dan padat, menimbulkan kesan tembus cahaya, serta timbulan garis yang berbeza-beza.
Nilai
Menunjukkan keindahan alam, peka terhadap ciri-ciri perhubungan antara dahan, batang, dan ranting tumbuhan telah berupaya menonjolkan mesej kepentingan bagi memelihara alam sekitar.
Arca logam bentuk imejan konkrit hasil laut yang mempunyai sifat-saifat deskriptif.
Gaya
Bentuk hasil yang kelihatan gagah dan kuat ini berupaya melahirkan ruang dalaman dan luaran yang amat jelas. Jalur dan jalinan melencong menghasilkan suatu gerakkan yang penuh impak kepada audiens yang menghayatinya.
Menjadi representasi kehidupan laut serta menampilkan kefahaman dan kemahiran mengolah bahan yang digunakan.
Ramdan Abdullah
213cm(h) x 182cm(w) x 213cm (l) - Stainless Steel
100cm(h) x 57cm(w) x 50cm (l) - Aluminium & Mild Steel
Ham Rabeah Kamarun
Antara karya beliau ialah ::
Variable Dimensions - Clay & Oxides
Variable Dimensions - Clay & Oxides
Zulkifli Yusoff
Beliau dilahirkan pada 25 Januari 1962 di Yan, Kedah.
Beliau mendapat pendidikan awal di MARA Institute of Technology (MIT), Shah Alam, Malaysia dan memperoleh Diploma in Art & Design (Fine Art). Beliau kemudiannya menyambung pelajarn ke peringkat lebih tinggi dengan mengambil Master of Art di Manchester Polytechnic, UK.
Beliau kini merupakan antara salah seorang tenaga pengajar di Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif, UPSI sehingga kini.
Antara karya beliau ialah ::
'Negaraku' secara saksama juga adalah otobiografi Zulkifli: beliau menangkap imejan, tanda, atau suatu yang menjadi kebiasaan masyarakat yang dilihat dan didengarinya dari Yan, Shah Alam, Kelang, sehinggalah ke bumi Tanjung Malim dan sudah tentunya juga tempat-tempat lain yag dilawati dan disinggahi oleh beliau. Sema diluahkan menjadi kolaj-kolaj sejarah dan sosio-budaya sebuah negara bernama MALAYSIA. Dekad 1960-an dan 70-an Malaysia adalah zaman awal 'pengisian kemerdekaan' bagi negara, di mana pihak kerajaan yang memerintah bertungkus lumus memenangi hati rakyta dengan pelbagai rancangan masa hadapan di samping mempertahankan rakyat dan budayanya dari terus diresapi oleh ansir-anasir yang tidak diingini.
Wave, 2010, painted metal
677 x 146 cm
Peace 1, 2010, painted metal
677 x 146 cm
Sedangkah Lidah Lagi Tergigit, 2009
fiberglass, resin, acrylic, canvas & wood
240 x 155 x 480 cm
Bunga Raya, 2010, metal etching
580 x 480 x 253 cm
Merdeka, 2010
mixed media installation
Kebun Pak Awang, 2010
mixed media installation
Power 1, 1991
collection Singapore Art Museum
exhibition at NUS Museum, Singapore
Aku, Ayah dan Lagu Patriotik
2010, mixed media installation
"Siri Negaraku"- 2010
"Rukun Negara 2"- 2013
... ... ... ... ... ...
Bayu Utomo Radjikin
Beliau dilahirkan pada 20 arch 1969 di Tawau, Sabah. Beliau mendapat pendidikan seni awal di Uitm MARA, Shah Alam dengan mengambil Ijazah Sarjana Muda dengan kepujian Seni Halus.
Antara karya beliau ialah ::
55cm x 100cm x 100cm - Logam dan P.o.p (Pluster of Paris)
141cm x 104cm x 120cm - Media Campuran (Pluster of Paris)
... ... ... ... ... ...
Raja Shahriman Raja Aziddin
Beliau dilahirkan pada 17 November 1967 di Kuala Kangsar, Perak Darul Ridzuan. Beliau mendapatkan Diploma dalam Seni dan Reka Bentuk (Seni Halus), Uitm MARA, Major Arca.
Antara karya arca beliau ialah ::
56cm x 70cm x 80cm - Forged, Fabricated & Painted Steel
"Api, Bayangan Kemenyan 6"- 1998
43cm x 88cm - Metal
... ... ... ... ... ...
Mohd Azhar Abd Manan
Beliau dilahirkan pada 19 Julai 1961 di Simpang Durian , Jelebu, Negeri Sembilan.
Beliau merupakan seorang graduan Uitm MARA pada tahun 1989 mengambil Ijazah Sarjana Muda Seni dan Reka Bentuk (Seni Halus) dan menyambung pelajarannya ke lebih tinggi dengan mengambil Master dalam Seni Halus di The Maryland, Institut Kolej Seni Baltimore, Maryland, USA pada tahun 1994.
Antara karya arca beliau ialah ::
244.5ft x 62ft, 108ft x 62 ft - Brown Paper Bag, Water-Based @oil Based Media
"Sarawak - Aku Lihat Warisan yang Hilang": Documentataion VI" - 1989
308cm x 556cm - Mix Media
... ... ... ... ... ...
PENGARCA LUAR NEGARA
Arca yang paling awal dijumpai merupakan arca ukiran
daripada gading, tulang, tanduk dan tanah liat. Arca ini dihasilkan oleh orang
Aurignacian dan Magladenia pada kira-kira tahun 8000 S.M. Masyarakat zaman
tamadun awal seperti orang Mesir, Yunani, Mesopotamia, China, dan India turut menghasilkan
beraneka jenis seni arca dengan menggunakan bahan-bahan yang berlainan.Pada
zaman ini, subjek dibina dalam bentuk figura manusia dan haiwan disebabkan
fungsinya sebagai lambang yang bekaitan dengan system kepercayaan dan keagamaan
mereka.
Pengarca yang termahsyur yang mula menceburi bidang seni arca dalam bentuk abstrak pada zaman sebelum Perang Dunia Kedua iaitu Henry Moore yang berbangsa Inggeris dan Alberto Giacometti, warganegara Switzerland.Selepas Perang Dunia Kedua, bahan yang digunakan untuk penghasilan arca beralih daripada bahan tradisional seperti batu marmar, kayu, gangsa dan sebagainya kepada bahan plastic, nilon, fabric, dan bahan buangan lain.
Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung kecil Cyladic yang diukir di sebuah pulau di Laut Aegean lebih kurang 4500 tahun yang lalu. Ketika itu boleh dikatakan semua arca-arca yang dibina berbentuk figura manusia dan ianya berkaitan dengan sistem kepercayaan dan keagamaan pada masa itu. Sebagai contoh ialah arca terkenal yang bertajuk The Laocoon (50 SM) yang menunjukkan satu situasi dramatik tiga orang lelaki di belit ular. Pada abad ke-20, para arcawan mula mengubah bentuk arca kepada bentuk yang abstrak seperti Hendry Moore dan Alberto Giacomitti.
Pengarca yang termahsyur yang mula menceburi bidang seni arca dalam bentuk abstrak pada zaman sebelum Perang Dunia Kedua iaitu Henry Moore yang berbangsa Inggeris dan Alberto Giacometti, warganegara Switzerland.Selepas Perang Dunia Kedua, bahan yang digunakan untuk penghasilan arca beralih daripada bahan tradisional seperti batu marmar, kayu, gangsa dan sebagainya kepada bahan plastic, nilon, fabric, dan bahan buangan lain.
Seni arca mula diketahui apabila terjumpanya patung kecil Cyladic yang diukir di sebuah pulau di Laut Aegean lebih kurang 4500 tahun yang lalu. Ketika itu boleh dikatakan semua arca-arca yang dibina berbentuk figura manusia dan ianya berkaitan dengan sistem kepercayaan dan keagamaan pada masa itu. Sebagai contoh ialah arca terkenal yang bertajuk The Laocoon (50 SM) yang menunjukkan satu situasi dramatik tiga orang lelaki di belit ular. Pada abad ke-20, para arcawan mula mengubah bentuk arca kepada bentuk yang abstrak seperti Hendry Moore dan Alberto Giacomitti.
bang.. mintak maklumatnye ye.. #ipin huhu
ReplyDeletemaklumat tidak bercukup
ReplyDeletebang...zakaria awang x de ke??
ReplyDelete